Lesson 32, Topic: I had never seen Paris before I went there last month.
Lekcja 32, Temat: Nie widziałam Paryża, dopóki nie pojechałam tam w zeszłym miesiącu.
Cześć!
Witam Cię na kolejnej lekcji języka angielskiego dla średnio zaawansowanych - poziom wyższy. Zanim przejdziemy do tematu dzisiejszych zajęć, chciałabym upewnić się, że dobrze opanowałeś materiał, który przerobiliśmy ostatnio. Dlatego przygotowałam dla Ciebie krótką powtórkę.
-
-
Uwaga - wszystkie ćwiczenia w powtórkach wykonuj odpowiadając na głos. Chodzi o to, aby aktywnie ćwiczyć swoją wymowę.
Wykonaj poniższe ćwiczenia, a następnie porównaj swoje odpowiedzi z ukrytymi odpowiedziami poniżej.
1. Uzupełnij zdania odpowiednimi formami czasowników podanych w nawiasach.
a) I used to ............... (go) to sleep at 8 when I was a child.
b) He is used to ............... (work) late.
c) They are getting used to ............... (live) abroad.
a) go
b) working
c) living
2. Przetłumacz słówka i wyrażenia:
a) brwi
........................................
b) nadgarstek
........................................
c) talia
........................................
d) pięta
........................................
e) wydmuchać nos
........................................
f) pokręcić głową
........................................
a) eyebrows
b) wrist
c) waist
d) heel
e) blow your nose
f) shake your head
I jak Ci poszło? Jeśli odpowiedziałeś poprawnie na wszystkie pytania, to z czystym sumieniem możesz się zabrać za dzisiejszą lekcję. Jeśli jednak masz jeszcze z czymś trudności, wróć do odpowiedniego zagadnienia z lekcji 31.
Na dzisiejszej lekcji pomówimy jeszcze o przeszłości. Tym razem jednak nie będziemy omawiać pojedynczej struktury, ale cały nowy czas. Będzie to
Past Perfect. Przygotowałam też dla Ciebie zestaw słownictwa, dzięki któremu będziesz mógł opowiedzieć innym o różnych etapach w swoim życiu. I od tego chciałabym dzisiaj zacząć.
Omówmy sobie etapy życia człowieka od samego początku.
Kiedy się rodzisz, jesteś:
Potem zaczynasz raczkować i stajesz się:
a toddler
dziecko raczkujące
Kiedy wstajesz na nogi, zostajesz po prostu dzieckiem, czyli „child”, a ten okres Twojego życia to:
Kiedy kończysz lat naście, zmieniasz status na:
lub:
a ten okres Twojego życia to:
adolescence
pierwsza młodość ;)
Kiedy masz około 20 lat, mówimy że jesteś:
in your twenties
dwudziestokilkulatek
Tak samo ma się sprawa przy latach 30, 40, 50 itd.
in your thirties / in your forties / in your fifties / in your sixties, …
około 30 / 40 / 50 / 60 / ... lat
Mając tyle lat jesteśmy już oczywiście:
A ten okres naszego życia to:
Będąc w średnim wieku, jesteśmy:
middle aged
w średnim wieku
A kiedy i ta trzecia młodość minie, będziemy:
in elderly age
w podeszłym wieku
Przyjrzyjmy się teraz czasownikom związanym z różnymi momentami w naszym życiu.
split up / break up
rozstać się
get pregnant
zajść w ciążę
get a divorce
rozwieść się
Myślę, że gdybyś chciał teraz napisać krótką opowieść o swoim dotychczasowym życiu i przewidywaniach na przyszłość, to – przynajmniej pod względem słownictwa – nie miałbyś już z tym większych trudności :).
A teraz przejdźmy do przewidzianej na dzisiaj gramatyki.
Past Perfect
Past Perfect jest to tak zwany czas zaprzeszły. Oznacza to, że jeśli opowiadamy o jakimś zdarzeniu z przeszłości (na przykład wycieczka w góry w zeszły weekend) i chcemy w którymś jego momencie cofnąć się do wydarzeń jeszcze wcześniejszych (na przykład wspomnieć o tym, że przed wyjazdem ćwiczyliśmy na siłowni), to właśnie użyjemy tego czasu.
Spójrz na zdania ilustrujące wyżej wspomniany przykład:
Last weekend I went to the mountains.
W zeszły weekend pojechałam w góry.
Before that I had exercised at the gym.
Wcześniej ćwiczyłam na siłowni.
That is why I could ski a lot.
Dlatego mogłam dużo jeździć na nartach.
Gdzie:
Wydarzenia, o których mowa w zdaniu pierwszym i trzecim, miały miejsce w tym samym czasie – w zeszły weekend podczas wycieczki w górach. Jednak w drugim zdaniu patrzymy jeszcze dalej wstecz – sięgamy pamięcią do okresu poprzedzającego nasz wyjazd, kiedy jeszcze się przygotowywaliśmy do białego szaleństwa. I to jest właśnie zdanie, w którym został użyty czas
Past Perfect.
Jakie są zasady tworzenia zdań w tym czasie?
Przypomnij sobie
Present Perfect, bo tutaj będzie niemalże identycznie – z jedną małą różnicą (która w zasadzie sprawia, że
Past Perfect jest odrobinę prostszy). Ta różnica to operator. W
Present Perfect słówkiem posiłkowym było „have” lub „has”. W omawianym dzisiaj
Past Perfect jest tylko jedna forma operatora – niezależnie od osoby zawsze będzie to „had”.
I |
had |
we |
had |
you |
had |
you |
had |
he/she/it |
had |
they |
had |
A reszta zasad bez zmian, a mianowicie po operatorze używamy czasownika w formie
past participle, czyli regularnego z końcówką „-ed”, lub nieregularnego z trzeciej kolumny w tabelce. Tak jak w poniższym przykładzie:
Tom had cooked dinner before the party began.
Tom ugotował obiad zanim zaczęła się impreza.
Jeśli chodzi o przeczenie, to być może domyślasz się, że wystarczy dodać słówko „not” po operatorze. Co nam z tego wyjdzie?
Tom had not cooked dinner before the party began.
Tom nie ugotował obiadu zanim zaczęła się impreza.
Skrótem od „had not” będzie „hadn’t”.
hadn’t
skrót od „had not”
Nie ma również żadnych pułapek, jeśli chodzi o tworzenie pytań. Wystarczy operator przerzucić na początek zdania. Czyli tak:
Had Tom cooked dinner before he went to the party?
Czy Tom ugotował obiad zanim poszedł na imprezę?
Krótkie odpowiedzi – zgodnie z regułą obowiązującą we wszystkich czasach – muszą zawierać ten sam operator, co pytania. A tak to będzie wyglądało w poszczególnych osobach:
Yes, I had. / No, I hadn’t.
Yes, you had. / No, you hadn’t.
Yes, he had. / No, he hadn’t.
Yes, she had. / No, she hadn’t.
Yes, it had. / No, it hadn’t.
Yes, we had. / No, we hadn’t.
Yes, you had. / No, you hadn’t.
Yes, they had. / No, they hadn’t.
Spójrz jeszcze na kilka przykładowych zdań:
I hadn’t liked red until I bought this sweater.
Nie podobał mi się kolor czerwony, dopóki nie kupiłam tego swetra.
By the time they got to the cinema, the film had already begun.
Zanim dotarli do kina, film już się zaczął.
W każdym z tych zdań kontekst jest dokładnie taki sam – zdarzenie, o którym mówimy używając czasu
Past Perfect, miało miejsce
przed innym zdarzeniem w przeszłości.
Mam nadzieję, że okazało się, iż nie taki diabeł straszny ;).
Proponuję, żebyś przećwiczył sobie ten czas możliwie jak najlepiej. Przeanalizuj raz jeszcze powyższe przykłady, a potem wykonaj zadania, które dla Ciebie przygotowałam. Jeśli nie pamiętasz wszystkich poznanych wcześniej czasowników nieregularnych, to również zachęcam Cię, żebyś do nich wrócił. Jest to o tyle ważne, że na kolejnych kilku lekcjach będziemy wykorzystywać czas
Past Perfect w różnego rodzaju konstrukcjach.
Na dokładkę mam dla Ciebie jeszcze porcję najpopularniejszych idiomów.
get the wrong end of the stick
złapać za zły koniec kija ;), czyli źle coś zrozumieć
be over the moon
być wniebowziętym
be in the red
być na debecie
be a pain in the neck
być wrzodem na… szyi ;)
have a heart of gold
mieć złote serce
to take the bull by the horns
złapać byka za rogi
to lay one’s cards on the table
wyłożyć karty na stół
To już wszystko, co na dzisiaj dla Ciebie przygotowałam. Kolejną lekcję zaczniemy standardowo od powtórki, więc zanim do niej przejdziesz, upewnij się, że z materiałem z dzisiejszych zajęć jesteś za pan brat.
Życzę owocnej nauki,
Patrycja