Cześć!
Witam Cię na pierwszej lekcji kursu dla zaawansowanych. Mam na imię Patrycja. Przygotowałam także kurs dla początkujących i dwie części kursu dla średnio zaawansowanych, które są dostępne w serwisie 6ka.pl, więc być może już wcześniej się poznaliśmy. Jeśli jednak spotykamy się po raz pierwszy, pozwolę sobie na kilka słów wprowadzenia.
Podobnie jak pozostałe części kursu, część dla zaawansowanych składa się z piętnastu lekcji, podczas których przyjrzymy się bliżej rozmaitym zagadnieniom gramatycznym i leksykalnym. Jeśli chodzi o gramatykę, opowiem Ci o kilku zupełnie nowych zagadnieniach (na przykład o inwersji, czy o zdaniach rozszczepionych – tak zwanych
cleft sentences). Oprócz tego rozszerzymy nieco zakres prezentowanego już wcześniej materiału – wrócimy między innymi do czasowników modalnych i rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych. Z kolei wśród zagadnień leksykalnych znajdą się na przykład kolokacje (czyli słowa zawsze występujące razem), a także bardziej zaawansowane słowa i wyrażenia z różnych dziedzin życia, które mogą Ci się przydać na co dzień. Omawiane w trakcie tego kursu zagadnienia można przyporządkować do poziomu B2/C1.
Każda lekcja będzie miała podobną strukturę. Najpierw opowiem Ci o wybranych zagadnieniach. Zawsze będę je ilustrować przykładami, żeby łatwiej Ci było je zrozumieć. Potem będę miała dla Ciebie do zrobienia kilka zadań, dzięki którym utrwalisz sobie zdobyte wiadomości. Na początku każdej lekcji (poza pierwszą, rzecz jasna) znajdziesz również krótki zestaw ćwiczeń powtórkowych z zakresu przerobionego wcześniej materiału. Ostatnim narzędziem nauki i utrwalania zdobytej wiedzy, jakie dla Ciebie mam, jest ściąga, która będzie towarzyszyła każdej z 15 lekcji w tej części. Możesz do niej w każdej chwili zajrzeć, żeby przypomnieć sobie najważniejsze informacje.
Część dla zaawansowanych będzie obfitować w nowe wiadomości, więc czeka Cię sporo pracy zarówno nad słówkami, jak i gramatyką. Praca ta jednak na pewno Ci się opłaci. Postępy, jakie poczyniłeś, będziesz mógł zmierzyć rozwiązując test końcowy.
Mam nadzieję, że czas, który spędzimy razem, będzie dla Ciebie bardzo owocny, ale chciałabym również, żebyś się przy tym dobrze bawił, więc…
Enjoy the hard work!
Lesson 46, Topic: I'd stake my life that she will win the race!
Lekcja 46, Temat: Daję głowę, że ona wygra wyścig!
A zatem zabieramy się ostro do roboty :). Na dobry początek mam dla Ciebie solidną porcję wiedzy na temat czasowników modalnych wykorzystywanych w celu oceniania prawdopodobieństwa różnych zdarzeń, a także w celu opisywania naszych zdolności – to w pierwszej części lekcji. Druga część poświęcona będzie słownictwu, które przyda Ci się, kiedy będziesz chciał porozmawiać o tym, co może się zdarzyć w przyszłości, a także o tym, co potrafisz i o swoich osiągnięciach.
Do dzieła!
Modal verbs czyli czasowniki modalne.
Na początek przypomnijmy sobie podstawowe wiadomości na temat czasowników modalnych. Zacznę od tego, że w języku angielskim jest ich dziesięć - listę znajdziesz poniżej. Tłumaczenia potraktuj tylko i wyłącznie orientacyjnie, ponieważ czasowniki modalne mają to do siebie, że zmieniają znaczenie w zależności od kontekstu, a czasem w ogóle nie da się ich przetłumaczyć, ponieważ pełnią tylko funkcję gramatyczną (tak jak na przykład
would).
could
mógł, potrafił, mógłby
shall
czasownik do wyrażania czasu przyszłego
will
czasownik do wyrażania czasu przyszłego
would
czasownik do wyrażania trybu przypuszczającego i forma przeszła czasownika will
Jak zapewne zauważyłeś, czasownik
ought to różni się od pozostałych tym, że dodajemy po nim
to. Oprócz tego jednak czasowniki modalne zachowują się w zdaniach bardzo podobnie. Ich cechą charakterystyczną jest to, że zawsze występują w bezokoliczniku. Innymi słowy, nie dodajemy do nich żadnych końcówek. Większość czasowników modalnych odnosi się do teraźniejszości i przyszłości, natomiast czasownik
could w swojej podstawowej formie może się odnosić do przeszłości, podobnie jak
would. Spójrz na przykłady poniżej:
Teraźniejszość:
He must be ill.
On musi być chory
Przyszłość:
She may visit us tomorrow.
Ona może nas jutro odwiedzić.
Przeszłość:
He could ride a bike when he was 5.
On umiał jeździć na rowerze, kiedy miał 5 lat.
He would often tell us stories about the war.
Często opowiadał nam historie o wojnie.
Często zdania z czasownikami modalnymi w czasie przeszłym będą wymagały użycia dodatkowo czasownika
have, tak jak w przykładach poniżej:
He must have left earlier.
On musiał wyjść wcześniej.
She should have gone to the hairdresser.
Powinna była pójść do fryzjera.
O tym jednak powiemy sobie więcej na kolejnej lekcji.
Czasem, aby utworzyć czas przeszły (lub przyszły), trzeba użyć zupełnie innego czasownika – na przykład któregoś z poniższej listy:
be allowed to
móc (mieć pozwolenie na coś)
Spójrz na kilka przykładowych zdań z czasownikami modalnymi w czasie teraźniejszym i na ich odpowiedniki w czasie przeszłym i/lub przyszłym:
He must go to school.
On musi iść do szkoły.
He had to go to school.
On musiał iść do szkoły.
He will have to go to school.
On będzie musiał iść do szkoły.
She can’t drive a car.
Ona nie umie prowadzić samochodu.
She couldn’t drive a car when she was 25.
Ona nie umiała prowadzić samochodu, kiedy miała 25 lat.
She will be able to drive a car soon.
Ona wkrótce będzie potrafiła prowadzić samochód.
Skoro już powtórzyliśmy sobie najważniejsze ogólne informacje na temat czasowników modalnych, przejdźmy do zasadniczego zagadnienia dzisiejszej lekcji, to jest do sposobów mówienia o zdolnościach i o prawdopodobieństwie zdarzeń.
Zacznijmy od prawdopodobieństwa.
Jeśli jesteśmy absolutnie pewni, że coś się wydarzy (lub nie wydarzy), mówiąc o tym, użyjemy czasownika
will (lub jego formy przeczącej:
will not / won’t). Na przykład:
The test will be very easy.
Test będzie bardzo łatwy.
He is at work now. He won’t answer your call.
On jest teraz w pracy. Nie odbierze telefonu od ciebie.
Zamiast
will możemy jeszcze użyć czasownika
shall, lub jego formy przeczącej
shall not / shan’t. Pamiętaj jednak, że używamy tego czasownika wyłącznie w pierwszej osobie liczby pojedynczej lub mnogiej.
I shall win this race.
Wygram ten wyścig.
We shan’t be late.
Nie spóźnimy się.
O ile w zdaniach twierdzących i przeczących formy
will i
shall mają analogiczne znaczenie, o tyle w pytaniach będą znaczyć coś innego. Pozwól, że zilustruję to przykładami:
Will I get the bonus this month?
Czy dostanę w tym miesiącu premię?
Shall I help you with your bags?
Czy mam ci pomóc z torbami?
Możesz wzmocnić znaczenie czasownika
will lub
shall, łącząc je z takimi słowami, jak:
doubtlessly
bez wątpienia
Oto przykłady użycia tych słówek w zdaniach:
She will definitely get promoted.
Ona z pewnością dostanie awans.
We surely won’t get there on time.
Na pewno nie dotrzemy na czas.
Zwróć uwagę, że jeśli czasownik
will jest w formie twierdzącej, to wzmacniające jego znaczenie przysłówki pojawią się po nim. Jeśli natomiast forma jest przecząca, najpierw użyjemy przysłówka, a dopiero potem pojawi się
won't.
Istnieją również sposoby na osłabienie znaczenia tych czasowników, na przykład za pomocą następujących słów i sformułowań:
presumably
przysłówek oznaczający 'można zakładać'
supposedly
przysłówek oznaczający 'mozna przypuszczać'
I przykład użycia takiego słowa w zdaniu:
You will probably enjoy the film.
Prawdopodobnie film będzie ci się podobał.
W sytuacjach, kiedy nie jesteś pewien, że coś się wydarzy, możesz również użyć innych czasowników modalnych. Masz do swojej dyspozycji
may, might, can i
could. Na przykład:
There may be a storm tomorrow.
Jutro może być burza.
I might be a little late.
Mogę się trochę spóźnić.
The concert could be good.
Koncert może być dobry.
Anyone can be wrong sometimes.
Każdy może czasem być w błędzie.
Jeśli natomiast chcesz sobie 'pogdybać', wykorzystasz do tego czasownik
would. Zobacz:
Living here would be great!
Wspaniale byłoby tutaj mieszkać!
Snow in June would be something really unusual.
Śnieg w czerwcu byłby czymś naprawdę nietypowym.
Do przewidywania zdarzeń w przyszłości może nam się przydać czasownik
should, lub jego alternatywa:
ought to. Zresztą i w naszym języku używamy w takim kontekście polskiego ekwiwalentu tych czasowników. Jeśli na przykład planujesz na jutro wycieczkę w góry i masz wszelkie powody, by przypuszczać, że pogoda ci dopisze (bo na przykład od kilku dni jest słonecznie a na niebie nie widać ani jednej chmury), powiesz pewnie: Jutro powinna być ładna pogoda. A po angielsku powiesz:
The weather should be fine tomorrow.
Jutro powinna być ładna pogoda.
Albo:
The weather ought to be fine tomorrow.
Jutro powinna być ładna pogoda.
Czasowników modalnych możemy też używać, mówiąc o naszych zdolnościach, umiejętnościach i możliwościach. Przydadzą nam się w tym celu czasowniki
can, could i ich niemodalny odpowiednik,
be able to.
W czasie teraźniejszym możesz użyć czasowników
can lub
be able to. Spójrz:
She can make a wonderful cherry pie.
Ona potrafi zrobić wspaniałe ciasto wiśniowe.
They are able fix it.
Oni są w stanie to naprawić.
Jak już wcześniej wspomniałam,
could możesz użyć mówiąc o czasie przeszłym. Z kolei
be able to możesz używać w dowolnym interesującym Cię czasie. Oto kilka przykładów:
I’ve been able to drive a tractor since I was 8.
Potrafię prowadzić traktor odkąd skończyłem 8 lat.
If she had been able to speak English back then, she would have got the job.
Gdyby umiała wtedy mówić po angielsku, dostałaby pracę.
Will you be able to stay overtime tomorrow?
Czy będziesz mógł zostać jutro po godzinach?
Oczywiście każdego z wymienionych czasowników możesz używać również w formie przeczącej. Na przykład:
I couldn’t eat another portion!
Nie byłabym w stanie zjeść kolejnej porcji!
She’s unable to work hard.
Ona jest niezdolna do ciężkiej pracy.
Zwróć uwagę, że w ostanim zdaniu stworzyłam przeczenie, posługując się formą
is unable to. Inny sposób, żeby wyrazić to samo, to
isn’t able to:
She isn’t able to work hard.
Ona nie jest zdolna do ciężkiej pracy.
Myślę, że wystarczy Ci ta porcja wiedzy na temat czasowników modalnych. Przejdźmy teraz do obiecanego słownictwa.
Istnieje wiele słów i wyrażeń, za pomocą których możemy mówić o prawdopodobieństwie zdarzeń (albo sygnalizować, na ile jesteśmy czegoś pewni). Mogą to być czasowniki:
assume
zakładać, przyjmować
bet
zakładać się, obstawiać
A oto kilka przykładów:
I assume the group will be prepared.
Zakładam, że grupa będzie przygotowana.
I doubt if he will tell the truth.
Wątpię, czy on powie prawdę.
I bet you don’t care about the speed limit.
Założę się, że nie obchodzi cię ograniczenie prędkości.
Mogą to także być przymiotniki:
bound
przymiotnik używany w wyrażeniach w rodzaju: 'On na pewno...'
unlikely
mało prawdopodobny
Pierwszy z nich nieco będzie się różnił w praktyce od pozostałych. Przymiotników
certain, likely, sure i
unlikely możemy bowiem użyć na dwa sposoby. Albo tak:
Somebody / something is certain / likely / sure / unlikely to…
Albo tak:
It is certain / likely / sure / unlikely that somebody / something…
Natomiast czasownika
bound użyjemy tylko na pierwszy z powyższych sposobów. A oto i przykłady użycia omawianych tu przymiotników:
She is bound to go home soon.
Ona na pewno wkrótce pójdzie do domu.
It is certain that it will rain tomorrow.
Jest pewne, że jutro będzie padać.
They are likely to divorce.
Oni prawdopodobnie się rozwiodą.
It is unlikely that they will meet again.
Jest mało prawdopodobne, że oni się jeszcze spotkają.
Mamy do dyspozycji także różnego rodzaju utarte sformułowania. Na przykład takie:
I’d stake my life that…
Daję głowę, że...
The chances are that…
Istnieje szansa, że...
There’s every likelihood that…
Istnieje wszelkie prawdopodobieństwo, że...
Ostatnia rzecz, która została nam na dzisiaj do zrobienia, to wyrażenia, za pomocą których będziemy mogli mówić o naszych zdolnościach i osiągnięciach. Zacznijmy od zdolności.
Po polsku możemy powiedzieć, że ktoś ma do czegoś talent / oko / ucho / dar i tak dalej. Dobra wiadomość jest taka, że w języku angielskim istnieją analogiczne konstrukcje. Oto i one:
For nie jest jednak jedynym przyimkiem, który znajdziemy w takich sformułowaniach. Zobacz poniższą listę:
a sense of
poczucie (np. rytmu)
a wealth of
bogactwo (np. talentów)
a bunch of
kilka (np. talentów)
wonderful at
wspaniały w czymś
fantastic at
fantastyczny w czymś
expert on
ekspert w czymś
Jeśli chcesz opisać czyjeś zdolności, możesz także użyć któregoś z bardzo długiej listy przymiotników. Oto zaledwie kilka przykładów:
qualified
wykwalifikowany
gifted
przymiotnik oznaczający, że ma się do czegoś dar
Co ciekawe, w języku angielskim w ten sam sposób możesz użyć również rzeczowników. Na przykład:
a top footballer
jeden z najlepszych piłkarzy
an expert financial advisor
ekspert w dziedzinie doradztwa finansowego
a star employee
pracownik-gwiazda
a first-class journalist
pierwszej klasy dziennikarz
Jeśli natomiast chcesz mówić o czyichś osiągnięciach (dużych, mniejszych lub całkiem mizernych), mogą Ci się do tego przydać następujące przymiotniki:
outstanding
wyróżniający, wybitny
exceptionally good
wyjątkowo dobry
above average
powyżej średniej
Uważaj na słowa
satisfying i
satisfactory. O ile pierwsze z nich oznacza, że osiągnięte wyniki są zadowalające, o tyle drugie to określenie na wyniki ledwie pozytywne.
satisfactory
ledwie pozytywne
His test results were satisfying.
Jego wyniki testu były satysfakcjonujące.
His test results were satisfactory.
Jego wyniki testu były dostateczne (zaliczył, ale bez rewelacji).
To już wszystko na dzisiaj. Zachęcam Cię to wykonania ćwiczeń do tej lekcji. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w nauce języka obcego jest systematyczne powtarzanie i jak najczęstszy kontakt z tym językiem.
Do zobaczenia na następnej lekcji,
Patrycja